WSPIERAMY

EKO
NGO

CENTRUM KULTURALNO-BIBLIOTECZNE W DOBRYM MIEŚCIE

  • Kopernik TV
  • CENTRUM KULTURALNO-BIBLIOTECZNE W DOBRYM MIEŚCIE

"Gra Szyfrów"

GMINA GIETRZWAŁD
19 października do Gietrzwałdu dotarł wyjątkowy pojazd. Mobilny Showroom promował gamingowy projekt edukacyjny „Gra Szyfrów”, opowiadający o zwycięstwie Polaków w wojnie polsko-bolszewickiej.

Rozwiązywanie łamigłówek, łamanie kodów, unieszkodliwianie pancernych pociągów – „Gra Szyfrów” to nowy projekt Instytutu Pamięci Narodowej, który pokazuje dokonania polskich kryptologów podczas jednego z najważniejszych konfliktów zbrojnych XX wieku. Wyjątkowy pokaz dotarł również do Gietrzwałdu. „„Gra Szyfrów” jest pierwszym projektem gamingowym Instytutu Pamięci Narodowej, jest to fabularna gra historyczna, owoc wydany przez Biuro Nowych Technologii Instytutu Pamięci Narodowej, a więc przez nową jednostkę w ramach Instytutu. Jest to powieść o roku 1920, o wielkim zwycięstwie Polaków w wojnie polsko-bolszewickiej” – mówi dr Karol Nawrocki, prezes IPN.

Mobilny Showroom zatrzymał się na parkingu nieopodal gietrzwałdzkiego Sanktuarium i amfiteatru. Zaciekawionych lekcją historii w nowoczesnym wydaniu w Gietrzwałdzie nie zabrakło. „Dzisiaj, żeby poznać historię na nowo, to musi być atrakcyjna, w nowoczesny sposób podana. Bo my jesteśmy ludźmi, mimo że tradycja, że Gietrzwałd, że objawienia, ale jednocześnie ludźmi nowoczesnymi. Odnajdujemy się, stąd nasze dzisiejsze uczestnictwo” – mówi wójt gminy Gietrzwałd Jan Kasprowicz.

W prezentacji wzięli udział m.in. uczniowie gietrzwałdzkiego Zespołu Szkolno-Przedszkolnego. „Kiedy zbierałem chętnych z klasy ósmej i siódmej na to, abyśmy tutaj przyszli dzisiaj, nie było z tym problemu. O ile w niektórych przypadkach, niektórych projektach trzeba troszkę młodzież zachęcać, tak w tym przypadku tego nie musieliśmy wcale robić” – podkreśla Wojciech Kosiewicz, p. o. dyrektora Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Gietrzwałdzie. Do Gietrzwałdu przyjechali również uczniowie innych szkół z Warmii i Mazur. „Ja myślę, że to jest takie budowanie mostów między historią, która bardzo często kojarzy się z przedmiotem, gdzie trzeba uczyć się dat na pamięć, gdzie trzeba wkuwać jakieś nazwiska, które dzisiaj nic młodemu człowiekowi nie mówią, a właśnie tym młodym człowiekiem, tą generacją, która jest w cyberprzestrzeni, która jest w wirtualnym świecie” – mówi Piotr Patejuk, dyrektor LO nr 1 w Ostródzie.

Gietrzwałd był jedną z 20 miejscowości odwiedzonych przez Mobilny Showroom „Gry Szyfrów”.